Szanowni Państwo i Drodzy Uczniowie,
Od poniedziałku 26 października 2020 roku do 8 listopada 2020 r. uczniowie klas IV–VIII będą uczyli się zdalnie. Nauka dla dzieci w oddziałach przedszkolnych i uczniów klas I–III pozostaje bez zmian – stacjonarnie, według dotychczas obowiązujących zasad i procedur.
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 23 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (weszło w życie dn. 24 października 2020 r.).
Dotychczasowy plan zajęć nie ulega zmianie – zajęcia online będą się odbywać w czasie rzeczywistym, tzn. że nauczyciele realizują wszystkie zajęcia według tygodniowego podziału godzin. Uczniowie są zobowiązani do łączenia się za pośrednictwem platformy Teams z nauczycielem danego przedmiotu o godzinie rozpoczynania się każdej lekcji. Obowiązuje punktualność. Obecność ucznia na zajęciach online jest obowiązkowa. Będzie wymagała potwierdzenia.
W przypadku problemów ucznia z połączeniem się internetowym, podstawą usprawiedliwienia będzie poinformowanie nauczyciela w trakcie trwającej lekcji telefonicznie lub kontakt telefoniczny z sekretariatem szkoły pod numerem: 14 66 38 609 o występujących trudnościach.
Jeśli z przyczyn zdrowotnych lub technicznych uczeń nie może brać udziału w zajęciach, rodzic jest zobowiązany zgłosić ten fakt do wychowawcy klasy lub do sekretariatu szkoły tego samego dnia, w którym ta sytuacja wystąpiła.
Kontakt z uczniami i organizacja zajęć:
- Lekcje z wszystkich przedmiotów odbywać się będą online przy użyciu Microsoft Teams (45-minutowa godzina nauczyciela będzie składać się z 25-30 minutowego bezpośredniego spotkania z uczniami podczas zdalnego nauczania oraz 15-minutowej indywidualnej konsultacji nauczyciela z uczniami).
Narzędzia i strony wykorzystywane przez nauczycieli podczas zdalnego nauczania:
- Narzędzia wideo – Microsoft Teams narzędzie pozwala na zdalny kontakt z uczniami. Dzięki niemu można prowadzić wieloosobowe widekonferencje, a nawet dzielić się zawartością ekranu z pozostałymi uczestnikami (tu: uczniami).
Platformy edukacyjne – nowe możliwości dają także platformy edukacyjne, które mogą pomóc w organizacji zdalnego nauczania:
- Office 365 – daje możliwość udostępniania online materiałów i zadań i porozumiewania się za pomocą zdalnych komunikatorów (zarówno indywidualnie, jak i z całą klasą).
- Microsoft Teams – daje możliwość publikacji online materiałów, ale także przeglądania i sprawdzania prac uczniów (w tym przesyłania im informacji zwrotnych). Aplikacja oferuje też takie funkcje jak prezentacja i tablica cyfrowa. Podczas zajęć można komunikować się z uczniami za pomocą tablicy przy użyciu tekstu pisanego, audio lub wideo.
- E-podręczniki.
Obowiązki ucznia:
- Każdy uczeń systematycznie i aktywnie uczestniczy w nauce zdalnej,
- Każdego dnia uczeń loguje się na swoje konto Microsoft Teams i odczytuje komunikaty i wiadomości,
- Uczeń punktualnie, zgodnie z planem zajęć online zgłasza swoją gotowość do zajęć,
- Uczeń przystępując do lekcji online jest schludnie ubrany, wyposażony w niezbędne pomoce i przybory w zależności od specyfiki przedmiotu,
- Terminowo wykonuje i odsyła zlecone przez nauczycieli prace,
- Uczeń stosuje zasady bezpiecznego korzystania z Internetu,
- Uczeń czas spędzony przy komputerze ogranicza do wykonania na tym sprzęcie niezbędnych czynności.
Zasady kontaktu z nauczycielami i potwierdzania obecności na zajęciach:
- Potwierdzeniem podejmowania przez uczniów aktywności zdalnej/obecności na zajęciach online jest: uczestniczenie w zajęciach online, odbieranie wiadomości, zapoznanie się z przesłanym materiałem edukacyjnym, wykonywanie zadań w formie ustalonej dla stosowanego narzędzia zdalnego nauczania, dające podstawę do oceny pracy ucznia,
- Ze względu na problemy techniczne sprzętu komputerowego/internetu lub liczbę sprzętu jaka przypada na jedno dziecko w gospodarstwie domowym, obecność na zajęciach nie zawsze będzie uzależniona od udziału ucznia w zdalnym nauczaniu w czasie rzeczywistym,
- Stwierdzona i udokumentowana w wymieniony wyżej sposób obecność ucznia na zajęciach wpisywana jest do dziennika lekcyjnego,
- W przypadku uczniów, którzy nie mają dostępu do internetu obecność potwierdza się poprzez: odbierane wiadomości, zapoznanie się z przesłanym materiałem, wykonywanie zadań w formie ustalonej przez nauczyciela, dającej podstawę do oceny pracy,
- W przypadku gdy uczeń nie posiada komputera istnieje możliwość wypożyczenia sprzętu szkolnego (w miarę jego dostępności),
- Każdy rodzic może konsultować się z nauczycielem prowadzącym zajęcia za pomocą platformy Teams, mailowo i telefonicznie. Nauczyciel odpowiada wtedy w ciągu 48 godzin. W razie kontaktu telefonicznego rodzic może kontaktować się w godzinach 8.00-16.00.
Zasady i sposoby oceniania w zdalnym nauczaniu:
- Uczeń wykonuje zadania wskazane przez nauczyciela w określonym przez niego czasie,
- Uczeń ma obowiązek uczestniczenia w formie kształcenia na odległość,
- Prace ucznia podlegają ocenie zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania,
- W trakcie nauczania zdalnego uczeń może być oceniany: za aktywność online; za odpowiedzi ustne podczas lekcji online (wideolekcji); za systematyczność, terminowość i kreatywność; za dodatkowe zadania,
- Realizacja podstawy programowej nie może opierać się tylko na zadaniach online. Uczniowie powinni korzystać również z podręczników oraz zeszytów przedmiotowych i zeszytów ćwiczeń.
Zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- Nauczyciele realizujący zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia logopedyczne) i zajęcia rewalidacyjne, będą utrzymywać stały kontakt elektroniczny z uczniem, którego wspierają zdalnie w nauce za pośrednictwem Microsoft Teams – zgodnie z planem zajęć,
- Nauczyciele, którzy prowadzą zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej będą informować ucznia i/lub rodzica za pomocą dostępnych komunikatorów o materiałach i możliwych formach realizacji zadań przez ucznia w domu.
Etykieta i zasady na lekcjach online:
- Przed każdymi zajęciami wyłączamy wszystko, co mamy na komputerze lub komórce. To, co dzieje się w tle może rozpraszać i przeszkadzać w uczestnictwie w zajęciach,
- Ekrany, to teraz nasza klasa online – podobnie jak w szkole podczas lekcji, również tutaj NIE odzywamy się do siebie wulgarnie, nie wyśmiewamy innych, nie krytykujemy, nie obrażamy,
- Zakładamy słuchawki,
- Lekcji nie wolno nagrywać, fotografować, robić print screenów i upubliczniać. Złamanie tej ważnej zasady wiąże się nie tylko wykluczeniem z lekcji, ale też z konsekwencjami prawnymi,
- Głos na zajęciach zabieramy po kolei. Jest to ustalone przez osobę, która prowadzi zajęcia lub przez ucznia – poprzez zgłoszenie się do odpowiedzi,
- Nie podnosimy na siebie głosu,
- Widzicie coś, co Was niepokoi? Reagujcie i informujcie o tym nauczyciela,
- Zajęcia online wymagają od nas wszystkich skupienia. Szanujmy swój czas i koncentrujmy się na tym, co dzieje się na zajęciach. Jeśli zajęcia będą zakłócane, nauczyciel może wyciszać klasę i dać dostęp do mikrofonu tylko wskazanym uczniom.
Życzę wszystkim zdrowia, wytrwałości i cierpliwości, mam nadzieję, że w tym trudnym czasie wspólnie podołamy zadaniom, które przed nami stoją i postaramy się aby edukacja dzieci przyniosła dobre efekty.
Z wyrazami szacunku,
Dyrektor szkoły
Maria Dąbrowa-Legutko